nuffnang

Selasa, 13 Disember 2011

Masterchef Malaysia Dr. Ezani -Tart Pear Terbalik

Selamat Hari-Hari Kepada Pembaca

Hai selamat hari selasa...apa nak masak arini?? hehe.. jom buat tart dr.ezani..mesti sedap!!

    BAHAN-BAHAN TART PEAR:
  • 1 biji Pear (dibelah dua dan dibuang biji)
  • Gula Perang
  • Mentega
  • Air
  • Jus Lemon
  • Pastri Puff (dibentuk mengikut kuali)
  • Rosemary

  • BAHAN-BAHAN CUSTARD:
  • Telur Kuning
  • Gula
  • Kulit Kayu Manis
  • Kulit Lemon
  • Krim
    CARA-CARA PENYEDIAAN TART PEAR:
  • Masukkan pear dengan gula perang dan mentega, masukkan air sedikit dan masak sehingga pear lembut sedikit.
  • Selepas itu, perahkan jus lemon dan gaul bahan-bahan tesebut sehingga gula menjadi keperangan dan pekat.
  • Kemudian, masukkan sos caramel tadi kedalam kuali leper dan susun bersama bear yang telah dimasak tadi (bahagian isi pear dibawah).
  • Potong pastry puff mengikut bentuk kuali leper dan letakkan puff pastri ke atas pear.
  • Masukkan ke dalam ketuhar dengan suhu 190 darjah celcius selama 15 to 20 minit atau sehingga masak.
  • Akhir sekali, terbalikkan tart diatas pinggan hidangan dan hias bersama rosemary.

    CARA-CARA PENYEDIAAN CUSTARD:
  • Pukul telur kuning sehingga kembang dan masukkan gula, kulit kayu manis, kulit loemon dan krim.
  • Kacau diatas air mereneh (double boiling) dan masak sehingga pekat.
  • Akhir sekali tapis dan hidangkan bersama tart



Ayie sayang anda ♥♥♥ dengarnya dr.ezani balik kejap kat rumah dia di nilai..

7 ulasan:

yaya berkata...

errrkk..lapar nye..na try time cti sem la..hik3..^^

Fiq Fikri berkata...

wahhhh ko dh buat ke ayie?kalau dh buat,nnt kite jumpa ko bwk ahahaha..dkt je satu melaka

♥ iekaabid ♥ berkata...

wuwuwu...sedapnya nak jugak!

zizidiazora berkata...

Wah....kalau tart ni ayie boleh buat kalah la daniel adie. suka egg tart. fruit tart tak berapa minat...hehe..

Mra Mastura berkata...

beb, kalau la kan, nnt aku g melaka kan, aku nak ni beb. leh? :)

.faris. berkata...

wahhh.! sedap nie. pos dkt jb sikit. hahaha.

AdyBudika berkata...

lapar lak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...