nuffnang

Jumaat, 18 November 2011

MasterChef Malaysia Dr. Ezani - Burger Ayam Dengan Relish Dan Gegelung Bawang

Selamat Hari-Hari Kepada Pembaca

Korang peminat burger tak? ala tahu korangkan peminat Mc.Donald.. tak sah kalau tak makan burger Mc.D kan?? hehe.. sekarang ni cuba cara Dr.Ezani buat burger..nampak macam susah..tapi belum cuba belum tahu kan... 



    BAHAN-BAHAN ‘PATTY’ AYAM:
  • Kulit Lemon (Lemon Zest) - 1 sudu kecil
  • Bawang Putih - ¼ ulas
  • Lada Merah - ¼ biji
  • Garam
  • Dada Ayam
  • Daun Pasli

  • BAHAN-BAHAN ‘ONION RINGS':
  • Bawang kuning potong gelung
  • Telur
  • Tepung
  • Garam
  • Herba Campuran Kering
  • Minyak
BAHAN-BAHAN HIASAN:



  • Bawang Kuning - 1biji
  • Lada Benggala - ½biji
  • Cili Merah - 2biji
  • Minyak
  • Jus lemon
  • Gula dan Garam




    • CARA-CARA PENYEDIAAN ‘PATTY’ AYAM:
    • Kisar kesemua bahan di dalam Mesin Pengisar (Food Processor ).Kemudian bentukkan adunan tersebut menjadi bulat leper ( seperti daging burger).
    • Salutkan adunan yang telah dibentukkan itu dengan tepung dan gorengkan di dalam kuali.
    • Masukkan ke dalam ketuhar pada suhu 200°c selama 5 minit.

      CARA-CARA PENYEDIAAN ‘ONION RINGS’:
    • Celup bawang dengan telur kemudian celup dengan campuran tepung, goreng sehingga keemasan.

      CARA-CARA PENYEDIAAN HIASAN:
    • Masak Bawang Kuning, Lada Bengala dan Cili Merah didalam kuali, diatas api yang perlahan sehingga lembut.
    • Tambahkan gula, garam dan jus lemon.
    aksi comel Dr.Ezani

    Ayie sayang anda ♥♥♥ hish lapar la pulak tengok Burger ni...:P

    5 ulasan:

    AdaNaz87 berkata...

    sedapnyeee! ;p

    Ahmad Haziq Azlan berkata...

    oh pusingan burger ni ada tengok masa cuti tu....sekarang kat kolej tak dapat nak tengok dah

    Saiazuan berkata...

    eden dengar yg ekau ni pandai masak.. masak tuk den~!

    Afzainizam berkata...

    oohhhh ni mengalahkan zinger burger dan MC D punya burger ni .... dahsyat beb

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    honda civik 1.6 vs mitsubishi evo 6

    Mya berkata...

    suke dr ni! beger macam best aummm!

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...