nuffnang

Rabu, 10 November 2010

Telur Mata Kerbau Bertemankan Bawang Bermandikan Kicap

Hari ini dengan solonyee ayie masak untuk makan tengah hari..haha.. walaupon masak nasi dengan payah sekali sebab beras banyak kutu beras..ek.. ayie bersih kaw kaw tau nak ilangkan kutu beras..setengah jam..huhu.. so tak tahu nak masak menu apa.. ayie masak la telur kicap..sampaikan ada orang tergoda la telur goreng ayie bermandikan kicap..haha..yang beshnyee ada orang cakap bawang yang begitu banyak adalah sayur..ekk..nampak sangat kau lapar..haha..ok ayie nak kongsi bahan2 masak ni..hehe..komen la bahan tu kalau memang xbtol..sebab main buat je..ok siap sedia tuan-tuan dan puan-puan..chef ayie nak tujuk resipi..haha..gilo

Bahan-Bahan..

Telur Ayam...(kalau ade orang nak try telur puyuh ke..telur itik ke sukati la..haha)
Bawang Besar...(Ayie beli bawang besar sebesar bola tenis..haha..jimatkan..haha)
Cili Api...(More power sekurang-kurangnyee 5 biji kot..haha..berasap la korang)
Kicap... (feveret kicap ayie adalah kicap cap kipas udang..ada ISO tu..hehe)
Sos Tiram..(ya jangan tak caya ayie letak sos tiram..baru nampak hitam..haha)
Minyak masak..(guna la alif yee..hehe)
gula..(nak rasa manis gak dalam masakan..hehe..btol ke??)
garam...(memang kene tabur banyak sikit..ayie suka yang masin..haha)

Cara-cara masak..(perlu ke nak bagitahu..lantak la korang yang nak baca..)

1)panaskan kuali
2)masukkan minyak
3)pecahkan telur dan goreng telur..jangan sampai telur kuning masak betol..janji ada cair sikit
4)angkat telor
5)masukkan bawang besar dan cili kedalam kuali yang panas
6) tunggu sehingga bawang layu ckit
7) masukkan kicap
8)masukkan sos tiram
9) tambah gula
10) tambah garam
11) tgu masak sehingga naik bau..(ceh ceh..ayie masak xde nak bau2..takut bersin..haha)
12) lepas tu tutup api
13) tuangkan kuah tersebut kedalam telur goreng
14) dah sedia dimakan dengan nasi panas

so ni la hasil dia;]


haha camno..leh jadi chef tak..haha.. jangan bagitahu kat mak ayie yee.. sebab kalau kat rumah..selalu masak nasi je.. mak selalu suruh masak lauk..tapi ayie tak nak..sebab ayie takut minyak.. opss jangan bagitahu orang lain tau..hehe ok la selamat beramal.. renung-renungkan lauk tu..heheh..


Ayie sayang anda ♥♥♥huhu memalam buta buat post blog.. kemalasan dah berlaku.."ayie baca note hr la"..ok2 saya nak try baca la ni..doakan ayie dapat jawab dengan cemerlang yee..;}

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

believed most people will payment his or her's financial loans in time in addition to with out outcomes
A leading debts charitable trust plans numerous people today embracing these just for help over payday loans bills to twice that. arrears charitable reveals all around purchased a quickly, superior attention personal loans this current year. The actual aid organization pronounces three years previously the sheer numbers of customers using them is insignificant.
strona, którą można polecić
chwilówki do 5000
pożyczka prywatna w poznaniu
pożyczki prywatne na dowód
pożyczka na dowód optima

http://pozyczki-prwatne.net.pl
http://szybkapozyczkaonline.com.pl
http://pozyczkanadowod24.com.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...